Mietiskelin koko viikonlopun alla olevaa suklaanarkkarin
kirjoitusta ja ilmeisesti sitä pohtivat ainakin jollain tasolla myös
suklaantuottajat. Näin kaupungilla pyörähtäessäni ruotsalaisen suklaajätin
Maraboun ison kampanjan, joka ilokseni jakoi ohikulkijoille herkkuja ja samalla
promosi Rainforest Alliance –sertifikaattiaan. Mussutin tarjottuja suklaita
hyvillä mielin katsellessani hienosti rakennettujen sermien ja kuvin havainnollistettua
selvitystä suklaanviljelyn ympäristöystävällisyydestä.
Myöhemmin tutustuin yrityksen sivuilta tarkemmin tähän
sertifikaattiin vihreän sammakon takana ja kävi ilmi, että merkin
takana oleva sertifikaatti ”Rainforest Alliance suojelee sademetsiä, joissa
kaakaota viljellään, sekä pyrkii myös pitämään huolta alueen väestön ja
eläimistön hyvinvoinnista. Rainforest Alliance auttaa viljelijöitä mm.
kehittymään yrittäjinä ja parantamaan tilanhoidon tehokkuutta kestävän
kehityksen periaatteiden mukaan. Tavoitteena on turvata viljelijöille jatkuvat
tulot ja varma työpaikka, mahdollistaa lasten koulunkäynti sekä opetella
yhdessä istuttamaan lisää puita ja antamaan maan levätä välillä, samalla kun
kaakaon laatu paranee. Maailmaa ei paranneta yhdessä yössä, mutta voimme tehdä
siitä paremman pala kerrallaan.” ( http://www.marabou.fi/ra/
)
Kuinka ihastuttavaa! Käy kuitenkin ilmi, ettei
sertifioitujen viljelmien kaakaota ei ole vielä saatavilla tarpeeksi, mutta
yritys lupaa ostavansa kaiken saatavilla olevan. Tällä hetkellä 30% Väsbyn tehtaalla
käytettävästä kaakaosta tulee RA-sertifioiduilta viljeilmiltä. Marabou arvioi,
että vuonna 2012 sertifioidun kaakaon määrä olisi jo 100%. Hienoa. Yrityksen
suomenkieliset sivut on päivitetty viimeksi vuonna 2010. Mikä lienee tilanne
nyt?
Rainforest Alliancen toiminta on hienoa ja erittäin
kannatettavaa, mutta askarruttamaan jäi miten yritys on reagoinut Länsi-Afrikan
kaakaon tuotannon ongelmiin ja orjuuteen, joista aiemmin tuossa alla oli jo
puhetta. Kuluttaja-lehden artikkeli vuodelta 2005 kirjoittaa, kuinka Maraboun
takanakin oleva suuri yhdysvaltalainen elintarvikeyhtiö Kraft, ei saa lehden tarkasteleman
tutkimuksen mukaan huippupisteitä mistään osa-alueista: ympäristöpolitiikasta,
sosiaalisen ja taloudellisen vastuun politiikastaan. Kraft ilmoittaa omilla
sivuillaan, että he hankkivat ”korkealaatuista kaakaota kehitysmaiden viljelijöiltä
valmistaaksemme herkullisia suklaatuotteita. Tästä syystä teemme merkittäviä
investointeja, jotta voimme auttaa heitä parantamaan toimeentuloaan sekä
ylläpitämään kaakaon saatavuutta vielä sukupolvien kuluttua. Olemme myös
Rainforest Alliancen ja reilun kaupan sertifioiman kaakaon suurin ostaja
maailmassa.” (http://fieu-stg64.kraftfoodscompany.com/KFE/Brands/Chocolate.aspx)
(Jo aiemmassakin postauksessa linkattu Kuluttaja-lehden artikkeli löytyy edellen täältä )
Itse ainakin tahdon uskoa ympäristösertifikaatin ja
yritysten hyväntahtoisuuteen ja syödä minttusuklaani jatkossakin hyvällä omalla
tunnolla, mutta olenko vain herkkäuskoinen höynäytettävä? Ovatko ympäristösertifikaatit
vain ovela tapa kiinnittää kuluttajien huomio suklaantuotannon orjuusongelmista
kenties helpommin ratkaistavissa olevaan ympäristöystävällisyyteen? Ja onhan se
sammakkokin aika söpö.
kuvat: http://en.wikipedia.org/wiki/Rainforest_Alliance
kuvat: http://en.wikipedia.org/wiki/Rainforest_Alliance
Oye chicas, lopettakaa jo se suklaan syönti ja tulkaa tapamaan minua ja mun biisoneita -ette pariin vuoteen tarvitse chocolatee ;) Ei kulu luonnonvarat eikä ihmishenget
VastaaPoista-Nacho
Mutta jos nyt kuitenkin tarvii/haluaa suklaata, kai sertifioitujen tuotteiden ostaminen jonkin signaalin antaa siitä, mitä tämä kuluttaja(-joukko) haluaa. Vaikkei reiluus olisikaan sitä, mitä pakkauksessa sanotaan...
VastaaPoistaKuule Nacho, kai siihen sun luo tuloon aka. Mexicoon lentämiseen muutama luonnonvara kuluu kuitenkin?
VastaaPoista